W dniu 28 marca br. w Polsce rozpoczęła się zmiana sposobu, w jaki odbierana jest bezpłatna telewizja naziemna. Dotychczasowa technologia nadawania została zastąpiona nowym standardem DVB- T2/HEN/C i zapewni możliwość bezpłatnego odbioru większej liczby programów telewizyjnych w jakości obrazu HD/UHD oraz dźwięku. Zmiana sposobu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej, ma miejsce w całej Europie.
W Polsce zmiana ma nastąpić w 2022 r., w czterech etapach na poszczególnych obszarach:
- etap 1: od 28 marca 2022 r., woj. lubuskie i dolnośląskie;
- etap 2: od 25 kwietnia 2022 r., woj. zachodnio-pomorskie, pomorski, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie;
- etap 3: od 23 maja 2022 r., woj. łódzkie, opolskie, śląskie, świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie;
- etap 4: od 27 czerwca 2022 r., woj. warmińsko-mazurskie, podlaskie, mazowieckie, lubelskie.
Najnowocześniejsze odbiorniki telewizyjne są już wyposażone w standard DVB-T2/HEVC lecz dla znacznej liczby posiadaczy telewizorów dostosowanie odbioru będzie wymagało dokupienia specjalnych dekoderów lub zakupu nowego odbiornika telewizyjnego. Część gospodarstw domowych może nie być przygotowana na dodatkowy koszt zakupu odpowiedniego sprzętu pozwalającego na nieprzerwany odbiór telewizji.
W związku ze zmianą standardu nadawania telewizji naziemnej ruszył nowy rządowy program dofinansowania zakupu odbiornika cyfrowego. Dofinansowaniem został objęty zakup dekodera lub telewizora zgodnego z zapisami rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych, czyli takiego, który umożliwia poprawny odbiór sygnału telewizyjnego w nowym standardzie DVB-T2/HEVC. Zakup odbiornika cyfrowego za kwotę niższą niż wysokość dofinansowania nie będzie uprawniał do otrzymania zwrotu lub innego wykorzystania pozostałej kwoty dofinansowania. W przypadku zakupu odbiornika cyfrowego na wyższą kwotę niż wysokość dofinansowania obowiązek zapłaty pozostałej części ceny będzie trzeba uregulować we własnym zakresie. Dofinansowanie na dekoder telewizyjny wynosi 100 zł, a na telewizor obsługujący nowy standard telewizji to kwota 250 zł. Przyznane świadczenie w żadnym wypadku nie będzie wymienne na pieniądze.
Program skierowany jest do gospodarstw domowych, które odbierały dotychczas sygnał cyfrowej telewizji naziemnej, u których może wystąpić deficyt środków na dostosowanie sprzętu do technologii DVB-T2/HEVC. Mogą one liczyć na dodatkowe wsparcie w postaci dofinansowania na zakup dekodera lub telewizora. Przyznanie świadczenia może złożyć jedna osoba z gospodarstwa domowego. Aby go otrzymać, wnioskodawca składając wniosek musi oświadczyć, iż bez dofinansowania nie ma możliwości dostosowania sprzętu odbiorczego do zmiany standardu nadawania sygnału telewizyjnego ze względu na trudną sytuację materialną gospodarstwa domowego.
Dofinansowaniem objęty jest zakup dekodera lub telewizora spełniającego wymagania wynikające z przepisów rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 7 października 2019 r. w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla odbiorników cyfrowych czyli takiego, który umożliwia poprawny odbiór sygnału telewizyjnego w nowym standardzie. Tylko odbiorniki cyfrowe (telewizory i dekodery) zgodne z powyższym standardem będą zdolne do odbioru programów telewizji naziemnej. Aby sprawdzić odbiór próbnych programów potrzeba tylko telewizora i pilota. Warto mieć też pod ręką instrukcję obsługi odbiornika, ponieważ każdy producent może w inny sposób nazywać różne funkcje i umieszczać je w innych miejscach menu telewizora. Pomocna w sprawdzeniu będzie również specjalna wyszukiwarka dostępna na stronie telewizja naziemna.pl. Po wpisaniu w niej modelu i marki telewizora można dowiedzieć się, czy telewizor odbiera nowy standard. Swój telewizor można sprawdzić również na stronie stronie gov.pl/cyfrowaTV lub telewizjanaziemna.pl
Program dofinansowania będzie trwał do 31 grudnia 2022 roku. Do tego czasu będzie można ubiegać się i zrealizować świadczenie.
Wniosek o dofinansowanie na zakup dekodera lub telewizora można złożyć osobiście lub przez pełnomocnika (członka rodziny lub domownika) przez Internet (formularz online) na platformie gov.pl lub w tradycyjnej formie papierowej – w placówkach Poczty Polskiej. Po złożeniu wniosku osoba uprawniona otrzyma specjalny kod na podany w formularzu online adres e-mail lub w postaci wydruku przekazanego przez pracownika Poczty Polskiej, który będzie rejestrował wniosek w systemie. Po złożeniu wniosku osoba uprawniona otrzyma specjalny kod na podany w formularzu online adres e-mail lub w postaci wydruku przekazanego przez pracownika Poczty Polskiej, który będzie rejestrował wniosek w systemie.
Zakupiony pełnowartościowy towar będzie można zwrócić sprzedawcy zgodnie z przepisami Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U.2020.0.287). Zwrot towaru będzie rejestrowany przez sprzedawcę w dedykowanym systemie, co będzie skutkowało ponowną aktywacją kodu, na który zostało przyznane świadczenie. Żadne dane osobowe osób uprawnionych nie będą przetwarzane przez sprzedawcę.
Dodatkowe informacje: Na stronie: gov.pl/cyfrowaTv numer infolinii 42 253 54 30 oraz adres e-mail: cyfrowaTV@coi.gov.pl, pod którymi będzie można uzyskać dodatkowe informacje.